Jessica Auer, Bear Butte South Dakota

RE-CREATIONAL SPACES (2005-2020)
LOOKING NORTH (2016-2020)

JESSICA AUER


Berges de l'Ill, Mulhouse
Devant la piscine Aquarhin, Ottmarsheim



Travaillant principalement avec la photographie grand format, Jessica Auer crée des photographies qui adoptent la forme tableau pour examiner les façons dont les paysages ont été préservés ou modifiés pour le tourisme. À travers ses photographies, elle exprime une profonde préoccupation pour la nature et la vulnérabilité des sites et des communautés éloignés face au tourisme de masse. Ses images révèlent les réalités sociales et politiques du tourisme et le paradoxe de tenter de préserver les mêmes sites que l'industrie cherche souvent à exploiter.

Les photographies présentées à la Biennale de la Photographie de Mulhouse ont été prises au cours des quinze dernières années. En tant que photographe canadienne d'origine française et latino-américaine, Jessica Auer a commencé cette exploration en photographiant des destinations populaires en Amérique du Nord et du Sud. En photographiant des lieux qui rappellent « les colonies de peuplement qui ont poussé vers l'ouest », ses images montrent comment l'industrie du tourisme transforme et romance le paysage. Plus récemment, Auer s'est concentrée sur l'Islande. Elle vit maintenant dans une petite communauté des fjords de l'Est et a documenté cette nouvelle frontière/limite dans le contexte du boom touristique de l’Islande. 


Working mainly with large format photography, Jessica Auer creates tableau-style photographs that examine the ways in which landscapes have been preserved, altered or commodified for sightseeing. Through these photographs, she expresses a deep concern for nature, and the vulnerability of remote sites and communities when confronted with mass tourism. Her images reveal the social and political realities of tourism, and the paradox of attempting to preserve the same sites that the industry often seeks to exploit.

The photographs presented in the Biennale de la Photographie de Mulhouse have been taken over the last fifteen years. As a Canadian photographer of French and Latin American descent, Jessica Auer began this exploration by photographing popular destinations in North and South America. By photographing places that recall the colonial settlement that pressed Westwards, her images show how the tourism industry transforms and romanticizes the landscape. More recently, Auer has been focusing on Iceland. She now lives in a small community in the Eastern fjords and has been documenting this new frontier within the context of Iceland’s current tourism boom.

In 2011, Jessica visited Iceland to work on an art project, and inadvertently joined the flow of tourists seeking to explore the Icelandic landscape. She now lives half the year in East Iceland, broadening her view of how the tourism phenomenon has swept the country. “As a Canadian artist who now lives here, my own identity, like the landscape, has been altered, as if caught between worlds – the foreign and the local, the natural and the anthropological. My photographs of Iceland bear witness to today’s travelers and the world created to accommodate them, as they blend in with the natural surroundings.”

Jessica Auer is a Canadian artist born in 1978. Her work is broadly concerned with nature in connection with human intervention.